Powered By Blogger

2010. november 17., szerda

Szász Svájc, Cseh Svájc, SzG3

Vissza a főoldalra (katalógus)

Most egy ugyan két országban található, de szervesen egybekapcsolódó tájat mutatok be: ez a Szász Svájc Nemzeti Park és a Cseh Svájc Nemzeti Park.

Néhány szó magáról a vidékről: a legérdekesebb az egészben, hogy Svájcra a legkevésbé sem hasonlít. Több száz négyzetkilométeren terül el, inkább dombvidéknek lehet jellemezni, mint hegyvidéknek. Szűk folyó-, ill. patakvölgyek, meredek sziklák, sziklacsoportok, hatalmas, egybefüggő erdők alkotják a területet. Miután nagy szintkülönbségek nincsenek (bár több sziklacsoport meglátogatása esetén tekintélyes magasságkülönbségre tehetünk szert), így nagyon sok embernek ajánlható ez a terület túrázásra, szépsége páratlan.

1. Szász Svájc:

A két terület közül ez az ismertebb, pedig a cseh rész semmivel sem "csúnyább", sőt, de erről majd ott. Szász Svájc központjának Pinrnát tartják, de ezen kívül még van néhány kisebb nagyobb város, község az Elba partján, amelyek talán még az NDK-s időkből ismertek: Bad Schandau, Schmilka (határállomás).
Pirna rendkívül gazdag történelmi emlékekben, bár a II. világháború ezt a várost sem kímélte meg.
Kiemelkedő szépségű a Városháza előtt elterülő tér.

Pirna

Itt is kialakították a szokásos sétáló utca hálózatot, kitűnő üzletekkel és éttermekkel. A gyümölcs választék egyenesen fantasztikus.

Itt szerencsére nem rontották el a város és a folyó kapcsolatát, könnyen le lehet sétálni az Elba partjára. mi mikor ott voltunk, olyan magas volt az Elba vízszintje, hogy a rakparton a lábunk alatt csak 20 cm-el folyt a víz. A folyón meglehetősen nagy a vízi forgalom.

kiránduló hajó az Elbán

Szász Svájc ékköve a Basteigebiet (a Bástya körzet). Mindenesetre a leglátogatottabb az biztos, és igen látványosan tornyosul az Elba fölé. Általában két úton szokták megközelíteni:
- hátulról autóval a nagy parkolóig. Ez nem a mi szájízünk szerinti, mivel a parkolóból 10-20 perc alatt el lehet sétálni a sziklákig, majd azokat megnézve vissza a parkolóhoz és vége. Semmit nem ad vissza a táj valódi szépségéből.
- mi a másik oldalról indultunk a sziklák meghódítására.
Az autót letettük Oberrathennél és komppal átmentünk a másik oldalra (Niederrathen).

kompátkelés az Elbán

Niederrathen egy klimatikus üdülőhely, így kocsival nem lehet közlekedni benne (csak igen különleges engedéllyel). Gyönyörű virágos épületek találhatóak itt.

Niederrathen

A kompkikötőtől úgy 200 m-re ágazik el a gyalogút a Bastei felé. Igazából nem túl nehéz, mivel majdnem végig egy enyhe lépcsősor vezet fel a sziklák tetejére. Csak néhol meredekebb egy kicsit, ill. szerpentinezik az út.

irány a Bastei!

Menet közben többször kibukkan a fák közül az Elba, igen szép kilátásban gyönyörködhetünk.

kilátás útközben az Elbára

Úgy láttuk, hogy a turisták jó nagy része választotta ezt a nem túl nehéz, de igen látványos megoldást a sziklák felkereséséhez.

mindjárt fent vagyunk!

Ha már fent vagyunk, akkor több kilátópontról is gyönyörködhetünk a szédületes kilátásban.

Rathen (mint egy terepasztal)
(látszik a parkoló széle is, ahol a kocsit leraktuk)
az Elba

A leghíresebb építménye a Basteibrücke, itt mindig rengetegen vannak. Figyelem: a legszebb részre csak belépő ellenében lehet bemenni (1 vagy 2 Euró volt, már nem emlékszem pontosan, nem túl drága, de megéri).

Bastei sziklái (ezen a részen kell fizetni)
a Bastei híd
Bastei sziklái

Vissza nem ugyanazon az úton mentünk, a térkép alapján megkerestük a Schwedenlöcher nevű szurdokot és ott mentünk vissza Rathenbe (a nagy parkoló mellől megy lefelé jobbra). Ez is csupa lépcső, de csodálatosan szép is egyben. Aki nem bírja a sok lépcsőt az inkább pihenjen meg néha, de ne hagyja ki ezt a szurdokot!

Schwedenlöcher
Schwedenlöcher (jó sok lépcső!)

Ha leértünk, akkor balra fordulva eljuthatunk a szikla színpadig, ha jobbra, akkor Rathenbe. Útközben elmegyünk egy felduzzasztott tó mellet, itt csónakázni is lehet.

a tó a sétaút mellett

Ha ezzel megvagyunk, akkor nincs más hátra, mint a kompon visszamenni az autónkhoz.

az Elba Rathennél

Ez a túra fél - egynapos lehet a séta ütemétől, valamint attól függően, hogy esetleg más oldalágakat is bekapcsolunk a túrába (igen látványos, sziklás szakadékok vannak még errefelé).

Basteitől igen könnyen eljuthatunk Bad Schandauba (nem túl szép városka, de jó kiindulópont a kirándulásokhoz).

Bad Schandau

A város viszonylag hosszan nyúlik el az Elba partján. Ami a mi szempontunkból fontos, hogy a közepe táján található a Kirnitzschtal, amely igen jó behatolási út Szász Svájc belsejébe! A legmeglepőbb, hogy itt egy villamos is közlekedik! Ezzel a villamossal el lehet jutni a völgy közepéig és elérhetőek a leglátványosabb sziklaalakzatok. Aki tovább akar menni az mehet autóval is, csak a villamosra kell vigyázni, mert előnye van (több helyen szembe jön a forgalommal, ilyenkor át kell menni a bal oldalra és onnan kikerülni a villamost, eközben a másik oldalról is átmennek a villamos oldalára az autók - tiszta balra tarts. Csak a visszajövetelnél kell vigyázni, főleg, ha sok autó megy mindkét irányba, nehogy összeütközzünk, amikor mindenki visszamegy a jobb oldalra).

a Kirnitzschtalbahn alsó végállomása
a Kirnitzschtalbahn felső végállomása

Innen több sziklacsoport is elérhető, mi a Kuhstall-t látogattuk meg.

A villamos végállomásától tovább indulva a patak jobb oldalán kell menni a jelzett turista ösvényen. Az út nem nehéz, lankás emelkedők vannak benn csak. Úgy 3/4 óra múlva érünk a sziklákhoz. Igen látványos tömb egy kisebb domb tetején, a közepén egy nagy sziklaáttöréssel.

Kuhstall

Itt nagyon ajánlatos a szikla tetejére felmenni egyrészt a kilátás miatt, másrészt az út is igen érdekes (egyirányú körút). A vendéglő felől nézve az áttörésen kell átjönni, ott balra kell kanyarodni és egy másik lyukon átmenve jutunk a szintén balra lévő sziklahasadékhoz, ahol a lépcső felmegy a tetőre.

a sziklahasadék a lépcsővel

Klausztrofóbiások gondolják meg, hogy bemennek-e, mert hosszú és keskeny a rés, felfelé sem nagyon lehet kilátni.

kilátás a Kuhstall tetejéről

Innen nagyon jól látszik a táj szerkezete, dimbes-dombos táj erdőkkel. A sziklák innen nem látszanak jól, mivel a zömük a fák között vannak (távcsővel azért igen). Tehát oda kell sétálni. A terület hatalmas, több napig is lehet itt kóborolni anélkül, hogy ugyanott jártunk volna.

kilátópont a Kuhstallnál

Több ilyen kilátópont is található itt, amelyik zsákutca, de jó kilátóhelyre vezet. Természetesen egy jó vendéglő itt is található (a WC Svájccal ellentétben nem ingyenes!).

Gasthaus am Kuhstall

Ha tovább akarunk menni, akkor a vendéglőtől elindulva nem kell átmenni a hasadékon, hanem a sziklatömb baloldalán kell továbbmenni, majd a szikla vége előtt találunk egy meredek utat lefelé (elég nehéz észrevenni). Mi itt mentünk le és kirándultunk tovább az erdőben. Sajnos a következő sziklacsoportig már nem jutottunk el, mert kezdett sötétedni és beborulni.

Kuhstall, ezen a hasadékon kell lemenni.

Ha ugyanezen az úton jövünk vissza Kuhstall felé, akkor nem kell a sziklához ismét felmászni a hasadékon át, hanem balra meg lehet kerülni azt. Vigyázat, a sziklán túl egy szakaszon nem túl jó a jelölés, odafelé menet meg kell jegyezni az elágazásokat, mert ha nem találjuk el a helyes utat, akkor lehet egy jót kerülni (ha van időnk, akkor ez nem nagy baj, meg ha tudjuk, hogy merre akarunk visszajutni, akkor a viszonylag sűrű úthálózaton vissza lehet találni a villamos végállomásához.

Szász Svájc egy másik nagy látványossága Königstein erődítményrendszere.
Az első utalás, hogy itt valami épült, 1241-ből származik. Abban az időben itt futott a cseh - szász határ és  Vencel cseh király létrehozott itt egy várat a határ ellenőrzésére. Az erőd több mint 200 m-re magasodik az Elba fölé egy hatalmas sziklatömb tetején, ahonnan jól be lehetett látni az egész folyóvölgyet.

Königstein

A hegyet északról megkerülve eljutunk egy parkolóházba, itt le kell tenni a kocsit és gyalog kell a vár felé tovább menni. A várba két úton lehet bejutni: vagy olyan jegyet veszünk amelyik a liftre is jó, ekkor egy alagútba kell bemenni és ott lehet a lifttel felmenni (vagy nyáron üzemel egy panoráma lift is). Ez egy igen érdekes lift, mivel másképpen nem lehet anyagot felszállítani a várba csak ezen a liften keresztül, a sok ember mellet még egy platós kisteherautó is belefér. A másik lehetőség gyalog felmenni, ekkor a pénztártól balra kell menni és megkerülve a várat az északi oldalon találunk egy bejáratot, itt kell felmenni (javaslom, hogy aki lifttel megy fel, az jöjjön le erre gyalog, nagyon látványos).

ezen a kapun lehet bejutni gyalog a várba

Ha felértünk, akkor látjuk, hogy mekkora is ez az erődrendszer (a felszíne tökéletesen sík). Még saját erdője is van. A kaszárnyaépületek mind fel lettek újítva és a katonaélettel kapcsolatos tematikus kiállítások vannak bennük. A belépőjegy az összesbe jó, nem kell külön jegyeket venni!

a keleti bástyarendszer

Az erőd 80 %-a körbejárható a falakon, ez erősen javallott, mivel a panoráma egyszerűen szédületes (csak a bejárat feletti rész nem átjárható, itt hatalmas épületek vannak és mellettük nem visz út). A keleti oldalon lelátunk az Elbára és Königstein városára.

az Elba Königstein-nél

Főleg a nyugati oldalon a bástyarendszer eléggé cikk-cakkos, követi a sziklák nyomvonalát.

a bástyarendszer nyugati oldala

Az erőd sokáig (a II. világháború végéig) börtönként is szolgált, sok híres rab raboskodott itt. Ilyen híres rab volt pld. Bakunyin, vagy a II. világháborúban Giraud francia tábornok, akinek sikerült megszöknie innen!

az egyik épület Königstein erődjében

Remélem kedvet kapott valaki ahhoz, hogy ezen a szép vidéken eltöltsön 4-5 napot (legalább). Ha ehhez hozzákapcsoljuk még Cseh Svájcot, akkor másfél hetet simán el lehet itt tölteni!

Akkor most nézzük meg

2. Cseh Svájc-ot!:

Míg Szász Svájc majdnem minden magyar fejében valamilyen nyomott hagyott (talán az NDK-s időszakból), addig Cseh Svájc gyakorlatilag ismeretlen itthon. Még nem találkoztam olyan emberrel, aki még csak hallott volna legalább róla, de ott sem volt még senki sem az ismerőseim közül. Amikor elmondom nekik, hogy gyakorlatilag egyenrangú Szász Svájccal és hogy mi mindent lehet itt látni, akkor elámulnak rajta (és még olcsóbb is!), de nagyjából eddig jutnak. Amikor itt voltunk, mi sem találkoztunk a cseh részen magyarokkal.
Mint említettem, ez a terület gyakorlatilag Szász Svájc folytatás a cseh területen, még a mérete is kb. ugyanakkora.

Mi Janovban találtunk megfelelő szállást, a Zöld udvar panzióban (750 KCS/szoba/reggeli - fürdőszobás WC-s szobában, ami hatalmas volt). Egy régi udvarház van átalakítva panzióvá, a tulajdonosok nagyon vendégszeretőek, a csendet szinte vágni lehet éjszaka, annyira kiesik a forgalomból. Hatalmas kertje van, ami labda játékokra, vagy tollaslabdához is jó. A parkoló a zárt udvarban van (bár nem nagyon hiszem, hogy azon a környéken sok minden megtörténne, nem olyannak tűnt. Nincs kerítés, vagy ha van, úgy fél méter magas, az ajtók nyitva, stb., tiszta Ausztria)

Ha tetszett, vagy hasznos volt a bejegyzés, kérlek jelöld meg a g+1-et (alul található)! Egyúttal megkérlek, hogy csatlakozzál a Szeretem Csehországot, I love Cesko Facebook csoportomhoz! Köszönöm!
Vissza a főoldalra (katalógus)
Ez itt egy hirdetés: professzionális angol és német nyelv oktatás Budapesten!

a Zöld Udvar Panzió Janov-ban

Ha Szász Svájc kapujának Pirnát tekintjük, akkor Decint viszont joggal Cseh Svájc kapujának. Szintén az Elba partján helyezkedik el. Van vára, mellette rózsakert, főtere jó szállodákkal, kitűnő éttermek.

Decin

Ha a Cseh Svájcba akarunk kirándulni, akkor Hrensko-ba kell menni elsődlegesen. Ez egy oldalvölgyben helyezkedik el, a Kamenice patak völgyében. Itt találtam először (és eddig utoljára) bazársort, de ez úgy látszott,  a németeknek készült, (jóval olcsóbb, mint odaát), csak németet láttunk itt vásárolni. Minden árat euroban adnak meg (bár lehet cseh koronával is fizetni). Itt le kell tenni a kocsit, mert vagy a Kamenice patak völgyébe megyünk és akkor eleve le kell tenni, vagy a kőkapuhoz, akkor azért, mert az országúton nem lehet parkolni, szigorúan büntetnek. Már itt is látszanak azok a sziklák, amelyekről a nemzeti park híres.

Hrensko

1. A Kamenice patak völgye:

Ha a kocsit letettük (parkolódíj), akkor egyenesen kell menni a patak völgyében (nem balra az országúton). A völgy bejáratától kb 500 m-re egy szikla alagúton kell áthaladni és már ott is vagyunk a csónakoknál. Ugyanis a patakot ügyesen felduzzasztották és csak csónakkal lehet tovább menni.

Kamenice völgye

A gát felett látszanak a csónakok. A kép jobb oldalán látszik, hogy egy hallépcsőt is csináltak, hogy a halak is mozogni tudjanak felfelé (gondolom íváskor). A felduzzasztott szakasz úgy 800 m hosszú és fantasztikusan szép.

a Kamenice völgye, az Edmund szakasz végállomása
(Edmundova soutěska)

Innen gyalog lehet tovább menni. Az út hol a patak partján, hol szikla alagútban megy.Oldalt, a sziklán mohák, a meredek sziklafalakon fenyők kapaszkodnak.

a Kamenice völgye, az Edmund szakasz

A csónakkikötőtől kb. 500 méterre egy kis büfét találunk, így aki akar egy kis sült kolbászt enni, akkor azt itt tegye meg, mert máshol nem lehet (sör is van!). A patak tovább kanyarog a szűk völgyben, a sziklafalak között, néhol itt is szikla-alagútban megy az út, annyira keskeny a völgy.

(Edmundova soutěska)

Újabb 500 m után a patakvölgyet keresztezi egy jelzett turista út. Ha jobbra megyünk, akkor újabb sziklákhoz juthatunk el, ha balra, akkor egy igen hosszú, szerpentinszerű lépcsősoron Mezná helyiségbe érünk. Innen egy nagy kanyarral vissza lehet menni az autóparkolóba. Ha a patak völgyében tovább megyünk egyenesen, eljutunk a Vad szoros-ig (Divoka soutěska), ahol újabb csónakázással folytathatjuk utunkat. Sajnos áradások miatt ez a szakasz le volt zárva, így nem tudtuk megtekinteni. Visszafordultunk és elsétáltunk az Edmund szakasz csónakkikötőjéhez.

a Kamenice völgye, az Edmund szakasz végállomása

Innen visszacsónakáztunk a duzzasztó gátig és onnan gyalog vissza a parkolóba.

2.  Pravčická Brána (Prebischtor):

Ez talán a leglátogatottabb része a cseh oldalnak. Európa legnagyobb kőhídja található itt (magáról a szép tájról nem is beszélve).

Szintén Hrenskoban kell letenni a kocsit és vagy gyalog kell úgy másfél kilométert felmenni a turistaút elágazásáig, vagy meg kell várni a buszt és azzal felmenni. Mint említettem, parkolni nem szabad az országúton, meg se szabad próbálni, esélytelen a dolog.
Ha elértük a turista ösvényt azon kel menni felfelé, itt még elég lankás az út. Kb. 1 km után majdnem 180 fokban jobbra visszafordul az út. Itt már beérünk a sziklás részbe, szép sziklaalakzatok alatt megyünk el.
Újabb 1 kilométer után elkezdődik a kapaszkodó a menedékházig.

úton a menedékházhoz

Itt olyan meredeken kellene felmenni, hogy inkább hatalmas szerpentint építettek ki, egy helyen még alagutat is vájtak a sziklába. Szerpentin, híd, alagút, igen látványos szakasza az útnak.

mindjárt fent vagyunk!

Innen már látszik a menedékház, ami egyben egy jó éttermet is magába foglal. a turistaház alsó szintjén megy át a turistaút. Sajnos az ingyenes rész eddig tartott, ahhoz, hogy a legszebb részeket megnézhessük, belépődíjat kell fizetni (de ez így volt a Basteinél is).

a turistaház

Ha bementünk a fizetős részre, akkor két irányban lehet tovább menni. Jobbra magához a sziklakapuhoz (korábban fel lehetett menni a tetejére, ezt megszüntették), balra a kilátó pontokhoz lehet eljutni. Jól kiépített, korláttal ellátott utak vannak itt.

Pravčická Brána (Prebischtor) az egyik kilátó pontról
Pravčická Brána (Prebischtor) melletti kilátóponthoz vezető út
egy másik kilátó pont
a környező sziklák

Sajnos itt is megtapasztaltuk azt, hogy Csehországban akár 5-6-szor is változhat az időjárás egy napon belül. Amikor végeztünk a sziklák megtekintésével, addigra komor viharfelhők gyülekeztek, így kénytelenek voltunk visszaindulni. Szépen esett az eső az egész úton, pont felettünk, mert oldalról viszont besütött a nap. Elég érdekes volt a látvány, sötét, komor esős erdő, az esőcseppeket pedig süti a nap és szikráznak a napsütésben.

Mikor legutoljára itt voltunk (2009), ezeket a helyeket tudtuk megnézni ebben a két nemzeti parkban. Számtalan más túra lehetőség is adódik és főleg a cseh oldalon nagyon jó a tájékoztatás (nagy térképek, leírások 3 nyelven - cseh, német, angol).
Remélem többen kedvet kapnak e szép terület meglátogatásához.

További részletesebb beszámolók Csehországól:

Berchtesgadenland (Saalach Alpok)
- Kassel
- Goslar
Parkok, kastélykertek, patakok, folyók, tavak, szökőkutak, csobogók Németországban

Megkérlek, hogy csatlakozzál a Szeretem Csehországot, I love Cesko Facebook csoportomhoz! Köszönöm!